Kerékpár vásárlás, használat, biztonság, lopásvédelem

Kerékpár vásárlással kapcsolatos segítség

Napjainkban már ismert tény, hogy a sport-, szabadidő- valamint a fokozott igénybevételű különböző stílusú verseny kerékpározás (pl.: triál, hegyi gyorsasági, stb…) más és más konstrukciójú és minőségi szintű technikát igényel. A speciális felhasználási igényekről kérjen tájékoztatást a kereskedelmi egység szakemberétől. A forgalmazótól követelje meg vásárláskor a jótállási jegy megfelelő kitöltését, a vásárlás napjának pontos feltüntetését. Egyúttal ellenőrizze, hogy a kerékpár gyártási száma megegyezik-e a jótállási jegyen jól olvashatóan feltüntetett számmal.

Áruház vagy szaküzlet?

Az áruházak általában az olcsó – ezért sok esetben nem megbízható – kerékpárokat részesítik előnyben, ezek kerülnek a színes reklámújságok címlapjára, és hirdetik “gazdaságos” bicikliként. Ez számunkra egyrészt azért kifogásolható, mert ezzel a reklámtevékenységgel megtévesztik a vásárlót, és valódi szolgáltatás nélkül értékesítik a kerékpárokat, ami balesetveszélyes és a használatbavétel során szinte kizárólag konfliktusokat és bosszúságot eredményeznek a jóhiszemű vásárlók számára. Persze megjegyzendő, hogy az ilyen típusú értékesítés egészen biztos nagy darabszámú eladást eredményez az áruházláncok számára. Másrészt nem etikus az ilyen típusú értékesítés azért sem, mert a vásárlóval elhitetik, hogy 20-30 ezer forintért lehet kerékpárt vásárolni, amit szakmai szemmel nem kerékpárnak, inkább, legjobb szándékkal is, mindössze reklámbringának nevezhető, hiszen ilyen összegből nem lehet megbízható, valódi használatra készült kerékpárt vásárolni. Összefoglalóan elmondható, hogy az áruházláncok a legtöbb eset ben csak eladni akarnak, aztán pedig, ha véletlenül használni akarja a vásárló a terméket, vagy gondjai akadnak a használatbavétel során, akkor elzárkóznak arra ösztönözve a vásárlót, hogy a szolgáltatásra is gondot fordító szakszervizhez forduljon segítségért. Nem utolsósorban elmondható, hogy az olcsó ár általában rövid élettartamot és nem megbízható, balesetveszélyes használatot jelent. Gyakran találkozunk azzal az állítással, hogy nyugodtan vegye meg a kerékpárt, majd az Ön lakóhelyén működő kerékpárbolt elvégzi az üzembe helyezést és szervízeli a kerékpárt. Ez kétes értelmű, mivel minden garanciajegy tartalmazza a következő sorokat: A kerékpárt csak üzembehelyezés után használja, mert az veszélyes lehet, azaz ha megvásárolta a kerékpárt, nem közlekedhet vele, amíg el nem vitte egy szakszervizbe üzembe helyezésre. Üzembe helyezés nélkül soha ne használjon kerékpárt, mert balesetveszélyes!

Szaküzletek esetében már vásárlási szándéka során is szakértelemmel találkozik, melynek során hasznos, a vásárló tájékozottságát szolgáló tanácsokkal látják el a kerékpárvásárlás iránt érdeklődőket. A szaküzletben dolgozók szakmája egyben hivatásuk is. A fentebb említett, üzembe helyezéssel kapcsolatos, mondatokkal egy szaküzletben nem kell szembesülnie, mert ott már eleve üzembe helyezve, s nem dobozban vagy bármi módon becsomagolva vásárolható meg a kerékpár. Egy szaküzletben – általában – nem fogják a termékkel kapcsolatos probléma, vásárlói észrevétel esetén máshova küldözgetni Önt azzal, hogy itt vagy ott van a garanciális szerviz, mert azt ott, helyben biztosítják. Ugyanakkor az is igaz, hogy egy kerékpár szaküzletben nem található rendkívül olcsó kerékpár, de nem annak alacsony ára, hanem az azzal együtt járó gyenge minőség miatt. Ne feledje, hogy a szaküzletben nem csak eladják, hanem üzembe helyezik, és a későbbiekben karbantartják, szervizelik is az ott megvásárolt kerékpárt, amennyiben Ön úgy akarja, de természetesen más szakszervizbe is viheti karbantartás céljából.
A fentiek ismeretében érdemes megfontolni a vásárlás helyét! Ajánlott a lakóhelyhez közeli kerékpár szakkereskedést választani, mert a későbbi karbantartást, kötelező szervízeket is ott végzik majd el. A későbbi szervizeléseket már más szakszervizben is kérheti vagy akár mobil szervizt is rendelhet házhoz, ami jelentősen kényelmesebb megoldást nyújt. Fontos tudni, hogy a garanciát minden esetben az eladó üzlet vállalja!

A megfelelő típus és méret kiválasztása:

Kerékpár vásárlás előtt azt kell eldöntenünk, hogy milyen típusú kerékpárra van szükségünk, milyen célra szeretnénk majd használni. A továbbiakban, a mindennapokban használatos négy legnépszerűbb kerékpártípust soroljuk fel:

  • Mountain bike (MTB) kerékpár, amire jellemző a sportos megjelenés, a 26″ kerékméret, a széles gumiköpenyek (4-6 cm), és általában a kormány alacsonyabb pozíciója az üléshez képest. Ez a típus a terepen való kerékpározást célozza meg. Ez egy előredőlt testtartást eredményez, ami nem nagyon komfortos, de terepen nem kifejezetten ez a mérvadó, viszont állítható dőlésszögű kormányszárral jócskán növelhető a komfortérzet, valamint megfelelő külsővel aszfalton is tudunk vele közlekedni. Amit még fontos megjegyezni az utóbbi állítással kapcsolatban, hogy minél lejjebb hajolunk, annál kevésbé lesz légellenállás, ami drasztikus sebességnövekedést eredményezhet nagy ellenszélben. Napjainkban sokan használnak ilyen típust hétköznapi közlekedésre is, jelenleg is kedvelt típus.
  • Trekking, City kerékpár: egy igen kényelmes és nagyon jó menetteljesítményekkel ellátott modell, jellemzői a 28″ kerékméret, a nem túl széles (3-4,5 cm) gumik, a magas kormánypozíció, az általában széles nyereg. Főként városi, valamint hosszabb utakra, túrákra aszfalton és könnyebb földutakon való kerékpározásra alkalmas.
  • Cross (trekking) kerékpár: az MTB és a trekking összedolgozott változata, az MTB-től a sportos megjelenést, a trekkingtől pedig a nagyobb (28″) kerékméretet és a nem túl széles gumikat kapta. Ajánlott azoknak, akik szeretik a jó megjelenésű, de kifejezetten komfortos kerékpárt és terepen is közlekednek. Használható országúton és enyhe terepen egyaránt.
  • Országúti (verseny) kerékpár: egy kifejezetten aszfaltra gyártott típus, 28″ kerékméretének, az igen vékony gumiköpenyeknek (2-2,5 cm) köszönhetően jó tempót lehet vele tekerni, így országúton a legjobban guruló kerékpár, de az igen döntött testtartás miatt nem a legkényelmesebb.

Használt kerékpár?

A történethez annyi hozzátartozik még, hogy – mint általában a járművek és igazából minden más esetében is – használtan jóval olcsóbban lehet hozzájutni kerékpárhoz, mint egy szaküzletben. Sok esetben majdnem ugyanolyan szalon állapotú kerékpárokat lehet kifogni használtan több tízezer forinttal olcsóbban, magas árkategóriájú kerékpároknál pedig akár féláron! Érdemes átgondolni ezt a lehetőséget, mert rengeteg pénzt spórolhatunk meg. Természetesen jó, ha van egy hozzáértő ismerősünk, ha használt kerékpár vásárlására adjuk fejünket. Ha nem áll rendelkezésünkre ilyen ismerős, akkor mindenképpen olyan kerékpárokat érdemes nézegetni, amelyek szervizelt, felújított állapotban vannak, mert egy nagy generál (teljes szerviz) – amire egy használt kerékpárnál általában szükség van – tíz- tizenötezer forintba kerül, tehát sokat spórolhatunk, ha ez már benne van a vételárban.

Ha felmerült bármilyen kérdése, forduljon bizalommal hozzánk elérhetőségeink valamelyikén.

 

Kerékpár használattal kapcsolatos segítség

Célunk e cikk megírásával, hogy minél szélesebb körben tudjanak elterjedni azok a tények, melyek kiemelkedő fontosságúak a kerékpár használattal kapcsolatban. Tudjuk, hogy rendkívül kevés bringatulajdonos van tisztában alapvető dolgokkal, amelyek mellett nem lehet csak úgy elsiklani.

Lánc

Kezdjük azzal, amit mi a legfontosabbnak tartunk, a lánccal. A lánc egy kényes alkatrésze a kerékpárnak, folyamatosan ápolni kell. Most nem ejtünk szót a különböző minőségű láncokról, csak a karbantartásról. A leglényegesebb negatív tulajdonsága ennek az alkatrésznek, hogy megnyúlhat (később elszakad). Karbantartása azért fontos, mert megelőzhetjük a korai nyúlást, így jócskán kitolhatjuk az élettartamát. Hogyan? Egyszerűen annyit kell tennünk, hogy a komolyabb túrák / utak után (vagy akár rövidebb utak után is, ha esett az eső, vagy sáros úton közlekedtünk) egy ronggyal letöröljük jó alaposan a láncunkat a teljes hosszán, majd újra beolajozzuk (pár perc után letöröljük a felesleges olajat!). Ezzel a kis művelettel akár kétszeresére is nőhet a lánc élettartama! Ezeken kívül fontos folyamatosan ellenőrizni a nyúlást, mert ha nem vesszük észre időben és nem cseréljük le a láncot, hanem használjuk tovább a kerékpárt, az hamar a hátsó fogaskeréksor (racsni) kopásához vezet. Végül ha ekkor sem cseréljük le az említett két alkatrészt, akkor az első lánctányérunk valamelyikét, vagy akár az egész hajtóművet is elveszíthetjük, azaz az is elkopik és cserélni kell a láncot, a racsnit és valamelyik első lánctányért (vagy az egész hajtóművet!) is.
Kímélje meg pénztárcáját azzal, hogy odafigyel a láncra!

Nyereg

A nyereg magassága akkor megfelelő, ha a kerékpáron ülő személy talpa úgy éri el a pedált, hogy lába térdben enyhén behajlított. A nyereg döntése akkor kedvező, ha a nyereg felső lapja vízszintes, a nyeregcső képzeletbeli meghosszabbítása az ülés felületét kb. középen metszi.
A nyeregcsövet csak a maximális kihúzhatóságot mutató jelzésig szabad felemelni! Ugyanez vonatkozik a felemelhető kormányra is!

Fékek

A közlekedés biztonsága érdekében talán a leglényegesebb a fékberendezések helyes beállítása és működése, valamint rendszeres ellenőrzése.
Ma a leginkább elterjedt az ún. V-féktest. Beállítása és karbantartása egyszerű, a féktest jobb és bal oldalán található egy-egy állítócsavar, melyekkel be tudjuk szabályozni a két oldal összhangját. A leglényegesebb része a fékbetét, aminek kopását folyamatosan ellenőrizni kell. Ha elkopott, azonnal cseréljük le, mert kárt tehet a felniben! Ezen kívül figyeljünk arra, hogy a fékbetét soha ne érintkezzen a gumival.

Kerekek

A kerekek csapágyazása akkor megfelelő, ha azok akadozás- és játékmentesen könnyen forognak. Hosszabb használat után előfordul, hogy az agyak kotyogása beállítással már nem szüntethető meg, ebben az esetben az agyak szétszedése, kenése szükséges.

Külső (gumiabroncs)

A kerékpár menetstabilitása és a gumi épsége, tartóssága érdekében igen fontos a belsőben a légnyomás helyes értéken tartása. A légnyomás akkor megfelelő, ha a terhelt kerékpárnál a gumiabroncs összenyomódása 2-4 mm között van. A külsőre általában rá van írva a min.- és a max. légnyomás is P.S.I.-ben illetve BAR-ban, mely határokon belül kell tartani a nyomást, ha tekerünk. A túlságosan kis légnyomásra a kerékpár hajtásának megnehezülése, akadályokon való áthajtáskor a kerék felütése figyelmeztet. Ekkor lehetőleg azonnal fújjuk fel a gumiabroncsot. A szokatlanul erősen rázó, bár könnyű futású kerékpár túl nagy légnyomásra utal, ez igénybe veszi és károsítja a kerékcsapágyakat. Defekt esetén a belső cseréje szükséges.
Ajánlatos defektvédelmes rendszerrel ellátott külsőt használni, így szinte nullára csökken a defekt esélye. Érdemes egy kicsivel többet költeni a gumira, mert hagyományos külsővel bármikor defektet kaphatunk.
Elkopott, sérült, elöregedett (repedezett) gumival ne közlekedjen, mert ez fokozott balesetveszélyt jelent!

Kerék küllőzése

A kerekek küllőzési módja adja a kerekek megfelelő szilárdságát. A gyárban elvégzett kerékfűzés és centrírozás általában hosszű ideig biztosítja a kerék megfelelő futását. Nagyobb terhelés és rosszabb minőségű utakon való rendszeres közlekedés hatására fordulhat elő, hogy a felemelt kerék megforgatáskor szemmel láthatóan tengelyirányban „üt”, ritkább esetekben előfordul, hogy nem csak tengelyirányban, hanem a sugárirányban is. Ezekben az esetekben a küllők utánfeszítése, a kerék centrírozása válik szükségessé (A megengedett „játék” sugár- és tengelyirányban max. 2mm).
Rossz, laza vagy hiányos küllőzésű kerékpárral soha ne közlekedjen, mert balesetveszélyes!

Pedál

Röviden a pedálról. A jobb oldali jobb menetes, a bal oldali bal menetes!
Előfordulhat régi pedál esetén, hogy elkezd kattogni minden egyes tekerésnél, ilyenkor a legjobb ha lecseréljük.

Sebességváltás

  • Sebességet csak menet közben váltson, álló helyzetben soha
  • Csökkentse a pedálnyomást váltás közben
  • Váltás közben a hajtóművet ne forgassa visszafelé
  • Ne váltson keresztbe, mert túlzottan igénybe veszi a láncot, a lánckerekeket és a hátsó váltót, ami jelentős műszaki meghibásodást és balesetet is okozhat (a keresztbe váltás annyit tesz, hogy ha a hátsó fogaskeréken (racsnin) a lánc a legkisebb vagy ahhoz közeli fokon van, akkor a hajtóműn nem lehet a lánc a legkisebb fokon és fordítva: ha a hátsó fogaskeréken (racsnin) a lánc a legnagyobb vagy ahhoz közeli fokon van, akkor a hajtóműn nem lehet a lánc a legnagyobb fokon. Röviden és egyszerűen: ne álljon keresztbe a lánc!)

 

Biztonságos közlekedés

KRESZ szerint kötelező- és ajánlott felszerelések

Kötelező / “A kerékpárt fel kell szerelni…

  • könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel,
  • két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat,
  • hangjelző berendezéssel, amely csak csengő lehet,
  • egy előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpával,
  • egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,
  • hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverővel,
  • elöl egy fehér színű fényvisszaverővel,
  • legalább az első keréken legalább 2 db borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával) vagy a külsőn elhelyezett reflexcsíkkal (fényvisszaverőcsík).”

Ajánlott / A kerékpárt fel lehet szerelni…

  • a pedálon és a küllők között borostyánsárga színű prizmák
  • karos szélességjelző prizma (elöl fehér, hátul piros színű fényvisszaverővel)
  • visszapillantótükör
  • sárvédő
  • bukósisak

Fényvisszaverő ruházat

“A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal kell kivilágítani és a kerékpárt hajtó személynek – lakott területen kívül – fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.”
Azaz fényvisszaverő ruházat csak lakott területen kívül kötelező, ha éjszaka van vagy rosszak a látási viszonyok.

Sisak

“Ha a kerékpáros sisakot visel és utast nem szállít, lakott területen kívül max. 50 km/h sebességgel haladhat (ugyanitt sisak nélkül csak 40 km/h a megengedett maximális sebesség).”

Ezek azok a dolgok, amiket a KRESZ előír. Ám ajánlatos mindenhol mindenkor a bukósisak, valamint a fényvisszaverő mellény viselése.

Kerékpáros kresz / Hol- és hogyan közlekedjünk? / Tévhitek

Ezen a linken megtalálható minden hasznos információ a közlekedéssel kapcsolatban:
http://kerekparosklub.hu/kisokos/kerekparos-kresz

 

Kerékpárunk biztonsága

Ma egy kerékpáros számára az egyik legfontosabb sajnos – főleg Magyarországon – a kerékpár biztonsága, azaz, ha lerakjuk valahol kétkerekűnket, akkor az ott is maradjon, mire visszaérünk. Összeszedtük a legfontosabb dolgokat, a leghasznosabb tanácsokat ebben a témában, valamint zárakról és a szinte 100%-os védelemről is lesz szó (jeladó).

Tanácsok

Kezdjük a legfontosabb tanácsokkal:

      • Soha ne hagyjuk kint zár nélkül kerékpárunkat egy pillanatra sem! Egy videó, melyből okulhatunk:
        http://www.youtube.com/watch?v=Z2l0zSCbn2g&feature=youtu.be
        Nem hisszük el, de bármelyik pillanatban elvihetik!
      • Ha mégis kint hagynánk zár nélkül egy percre bringánkat az utcán, akkor tegyünk meg két nagyon hasznos, 2-2 másodperces lépést:
        • Vegyük le a láncot a hajtóműről, tegyük le a vázra, így nem tud elindulni kerékpárunkkal a tolvaj. Következőképpen kell eljárnunk: váltsunk 1-es fokozatba az első váltóval, így a lánc elöl lekerül a legkisebb fogaskerékre, ezután a hátsó váltókanalat (a váltó alsó részét, ahol a két görgő található) a kormány felé nyomva meglazul a lánc, így könnyen le tudjuk szedni
        • Amennyiben V-fékkel szerelt a kerékpárunk, akasszuk ki a fékeket. Húzzuk le a gumicsövet a fékpipáról, majd összenyomva mindkét oldalon a féket, ki tudjuk akasztani, így a tolvaj nem fog tudni fékezni, ha fel is tette a láncot. Ha ezt megtesszük, ne felejtsük el visszaakasztani indulás előtt!
      • A kerékpárt próbáljuk meg valamilyen tárgyhoz (kresztábla oszlopa – de ezzel vigyázzunk, győződjünk meg arról, hogy az oszlopot nem lehet kiemelni a helyéről! -, masszív kerítés stb.) lakatolni
      • A mi szempontunk az, hogy az első kereket és a vázat zárjuk egy objektumhoz, ez egy darab U-lakattal is megoldható, ha elég hosszú lakatot vásárolunk (Célszerű 300 mm körüli hosszúságút venni, mivel az előbb említett lakatolási módszert is végre tudjuk hajtani, valamint akár két kerékpár lelakatolására is alkalmas
      • Ha rövidebb U-lakattal és gyorszáras első kerékkel rendelkezünk, célszerű kivenni az első kereket és azt is lelakatolni (nem tart semeddig sem, valamint pillanatok alatt elvihetik a kereket, ha nincs lezárva)
      • Ha nem lakatoljuk valamilyen objektumhoz a kerékpárt csak a kereket és a vázat zárjuk össze, akkor soha ne menjünk olyan távolságra, olyan helyre, ahonnan nem látjuk a járművünket

    Erre egy példa:

Kép linkje

  • Ne a lakat árán spóroljunk. Ha elviszik a bringát, az többe fog kerülni
  • Lépcsőházakban se hagyjuk őrizetlenül egy pillanatra sem kerékpárunkat, lakatoljuk le
  • Hosszabb időre, 1-2 óránál tovább lezárva se hagyjuk ott sehol a bringát, kerékpártárolóban se!
  • Mindig forgalmas helyen zárjuk le, mivel így nagyobb az esélye, hogy valaki észreveszi az esetleges tolvajt, viszont sajnos a legtöbb esetben senkit sem izgat, ha valaki éppen kerékpárt lop, de az esélyeinket mindenképpen javítjuk, ha sok ember járkál a környéken
  • Ha lehetőségünk van rá, akkor NE kerékpártárolóban tartsuk járművünket (Még akkor se, ha lezárjuk). Sok személy be tud jutni a helyiségbe, ezért nem szerencsés, ezen kívül A KERÉKPÁR LOPÁSOK LEGNAGYOBB RÉSZE KERÉKPÁRTÁROLÓKBAN, LÉPCSŐHÁZAKBAN, PINCÉKBEN TÖRTÉNIK!

Zárak / lakatok

Rengeteg típusú zár létezik és azokon belül is sokféle minőségi szint van. A lényeges szempontok egy kerékpáros számára, hogy ne tudják erővágóval elvágni, ne lehessen elfűrészelni, ne tudják a zárszerkezeteket összetörni (ezen kívül vannak még szempontok, de a felsoroltak a leglényegesebbek talán). Sokszor azt írják, hogy a kerékpár árával legyen arányos a zár ára, de ha pl. 70 ezres kerékpárunkat nem védjük megfelelően, annak lopás lehet a vége és ugyanott vagyunk, hogy új kerékpárt kell vásárolnunk, ezért mi nem vagyunk ezen állítás mellett, hanem azt ajánljuk, hogy a lehető legjobban védjük kerékpárunkat. Természetesen nem mindenki tud 20-25 ezer forint értékben U-lakatot vásárolni, de valamivel olcsóbban már lehet kapni jó minőségű Abus vagy Kryptonite lakatokat.

Sodronyzárak

NE. Ilyet ne vegyen senki! A vastagakat maximum 1-2 perc elvágni, a vékonyakat maximum 1-2 másodperc!

Láncos zárak

Ezekből a zárakból is nagyon sokszínű a kínálat. Kb. 3- és 35 ezer forint között tudunk ilyen láncos zárakat vásárolni. Ezeken a zárakon is megtalálható általában a minősítési szintjük, amiről lejjebb olvashat a „Minősítési szintek” kategóriában. Érdemes olyan modellt választani, ami ellenáll a legtöbb támadás ellen, természetesen az árak tükrözik, hogy milyen módszereknek állnak ellen ezek a biztonsági eszközök. Mindig érdeklődjünk ezzel kapcsolatban az eladóknál és ha tehetjük, nézzük meg a termék dobozát, melyen szinte mindig feltünteti a gyártó a termék összes tulajdonságát. Ha valamit nem lát a dobozon, akkor valószínűleg nem képes rá az adott zár.
Nem túl szerencsés választás a láncos zár, ha a súly komoly szerepet játszik nálunk és ez a legtöbb bringásra igaz, ezért nem ezek a zárak a legideálisabbak, ha szeretnénk vásárolni valamilyen védelmi eszközt, mivel igen súlyosak.

U-lakatok

Az U-lakat az ideális választás. Ezek a fajta zár rendelkezik a legjobb ár / érték aránnyal, amibe beletartozik a biztonsági szint és a súly is. Persze nem mindegy, hogy milyen, mivel az alacsonyabb árkategóriába tartozó darabok között is vannak olyanok, amiket erővágóval el lehet vágni. Érdemes legalább tízezer forint értékben vásárolni a lakatot. A láncos záraknál említett kategorizálás ezeknél a záraknál is megtalálható, amiről lejjebb olvashat a „Minősítési szintek” kategóriában. Érdemes olyan modellt választani, ami ellenáll a legtöbb támadás ellen, természetesen az árak tükrözik, hogy milyen módszereknek állnak ellen ezek a biztonsági eszközök. Mindig érdeklődjünk ezzel kapcsolatban az eladóknál és ha tehetjük, nézzük meg a termék dobozát, melyen szinte mindig feltünteti a gyártó a termék összes tulajdonságát. Ha valamit nem lát a dobozon, akkor valószínűleg nem képes rá az adott zár.

Minősítési szintek, kategorizálás

Kryptonite: 12 fokozatú skálája van, mely a zárakat egységes szempont, a védelmi érték alapján osztályozza. Így valamennyi lakat, típustól függetlenül összemérhető abszolút érték szerint. 1-7-es szint az elrettentés kategória, 8-12-ig pedig a végső megoldás kategória. Az egyes típusok között funkcióban és árban egyaránt nagy különbségek vannak. A komolyabb lakatokat európai tesztintézetek is minősítik, figyeljük a jelzést a lakat csomagolásán.

Abus: Minden lakat értékelése/kategorizálása három különböző szempont szerint történik, ebből a 3 szempontból kap a lakat egy ún. kombinációs számot (pl. Level 15): 75%-ban a biztonság határozza meg: mennyire áll ellen a behatásoknak, ezt meghatározza az anyag, a lakat vastagsága, a zárrendszer és a cilinder technológiája. 20%-ban a könnyű felhasználás: flexibilis, univerzális felfogatások, automatikus zárrendszer, felhasználóbarát forma.5%-ban design: ABUS termékek speciális értékét emeli ki.”

Spybike / Spylamp

A lehető legjobb védelem – természetesen egy lakat mellett. Miről is van szó? Egy GPS-es jeladóról, amelyet aktiválunk, ha lerakjuk kerékpárunkat, ettől kezdve ha mozgást érzékel, azt sms-ben közli a „gazdájával”, így azonnal tudjuk, ha valakinek megtetszett a bringánk és a helyszínre tudunk sietni, amíg a lakatunkat próbálja hatástalanítani. Ha mégis sikerülne a tolvajnak a lakat leszedése mielőtt odaérnénk, okostelefonon, tableten vagy számítógépen követhetjük hamarosan nagy bajba kerülő tettesünket. Ezután nincs más dolgunk, mint kerékpárunkhoz menni rendőrökkel együtt.

Az eszköz bemutatása: http://www.tolvajkergetok.hu/index.php?video=16
Miért nyújt 100%-os védelmet? http://www.tolvajkergetok.hu/index.php?video=20(3:03-tól)

Láthatjuk tehát, hogy az a legjobb megoldás, ha van egy legalább közepes minőségű U-lakatunk (10-20 ezer forint között) és egy jeladónk, így biztosak lehetünk abban, hogy soha nem veszítjük el kerékpárunkat.

 

Oldalunk informatív részei elkészítésekor segítségünkre voltak: gobiker.hu, bringawiki.hu, tolvajkergetok.hu, valamint a Cseke Kerékpár Értékesítő Részvénytársaság kezelési és használati útmutatója.